2 3 Miss Joan´s køkken: Verdens bedste brød bagt i Römertopf 4 12 15 16 17 18 19 20 23 24

25 26 Verdens bedste brød bagt i Römertopf 27 28

29

Det her brød er bare så godt, det tager godt nok lidt tid at forberede med det er helt klart ventetiden vær.
jeg har lade mig inspirere af Max som simpelhen har en kanon god hjemmeside.
Jeg har før lavet brødet i min wok og kun hvedemel også et super godt brød

Du skal bruge:
en lille ært gær ca. 5-10g.
ca. 5- 6 dl. koldt vand
ca. 625 g. mel (jeg brugte 150 g. fuldkornshvedemel, 300 g. hvedemel og 200 g. speltmel)
og lidt grahamsmel til sidst.

Rør gæren ud i det kolde vand
tilsæt salt og mel og rør det let rundt men en grydeske (inden klister fingere)
rør kun til melet er vådt.
Lad det hæve i Ca. 12 timer

Hæld dejen ud på et mel drysset (det var så her jeg brugte grahamsmel )
fold brødet et par gangen altså tager en enden og folder ind over den anden enden, gør det et par gange.

Kom dejen i et smurt fad eller en smurt skål og lad det hæve Ca. 2 timer

Da jeg havde valgt at bruge min fine Römertop skulle den lige stilles i blød i vand en ½ times tid, der efter satte jeg den i ovnen for at varme den op til 250 grader, og det er så her at det er MEGET VIGTIG at den er 250 grader, da brødet ellers vil sætte sig fast.
så når ovnen er 250 grade giver jeg den lige Ca. 20 min. mere

Nå men efter de 2 timers hævning skal dejen op i den MEGET VARME Römertop jeg kom lige en smule grahamsmel over dejen (husk ikke noget at smører "Römer" så kan du være helt sikker på at dejen sætter sig fast.
Bages ½ time med det vildt varme låg, derefter uden låg Ca. 15 min. mit var blevet lidt mørkt så jeg kom lige lidt stanniol over brødet de sidste 10 min.
afkøles i Ca. ½ time hvis du kan vente ellers er 20 min. ok.

Men læs meget mere op dette super brød hos Max

Ser det lige godt ud og tro mig det smager lige så godt

Dejen der lige er rørt let sammen, for derefter at hæve Ca. 12 timer


Efter Ca. 12 timer en hævet dej bobler let og klister en del
kom lidt mel på bordet og hæld dejen ud, fold et par gange

smør et fad men lidt olie smid dejen op og drys lidt mel over

her en meget varm Römertop hvor dejen er kommet i.

Efter ½ time tages låget af og bager videre i Ca. 15 min.

Og her er der så VERDENS BEDSTE BRØD
der kunne den lokale bage sgu lærer lidt. mums, det er helt klart tiden hver.


Etiketter:

30 31 32