2 3 Miss Joan´s køkken: Kransekagehorn der enten med en kransekagetop 2013 4 12 15 16 17 18 19 20 23 24

25 26 Kransekagehorn der enten med en kransekagetop 2013 27 28

29
Ønsker jer alle et rigtig godt nytår, jeg ville for første gang prøve at lave et overflødninghorn og hvor svært kunne det så lige være  ? jo nu skal I høre det er MEGA svært og en meget vigtig ting er at temperere chokoladen der skal holde det hele sammen og endnu vigtigere at have et termometer der virker, jeg tror jeg efterhånden har købt mig fattig i termometer, der ikke er noget vær og det gælder både dem til 50-60 kr. og dem til 200-300 kr.
Nå, tilbage til overflødninghornet, som enten på Mozarts Plads til glæde for diverse grønlænder / bumser
og tro mig de blev glade (  ville gerne have haft et billede af dem, men synes lidt det var at overskride nogen grænser at spørge om lov til at tage et billede af dem )
Selve bagningen af ringene gik fint, så skulle det samles og som tidligere skrevet virker mit tempereret åbenbart ikke så godt mere (faktisk virker ingen af mine 3 tempereret mere) 
Så her er resultatet af mit horn, det så rigtig fint ud i starte, gik lige ind i stuen 2 min efter var den øverste del faldet fra, så ud og prøve at rette op på det, hvilken ikke gjorde det kønnere, faktisk jo mere jeg rettet det til jo grimmere blev det. 

kransekage til de lokale bumser i Sydhavnen

Nå, så måtte jeg jo igang igen, denne gang blev det en kransekagetop, jeg mener det har jeg jo ligesom prøvet 2 gange før, så det kunne jo ikke gå helt galt, det gik da også rimeligt godt, faktisk lidt bedre end de 2 sidste år, jeg fandt nemmelig ud af at de 2 sidste år har jeg vendt ringene forkert vej, så i år fik jeg tjekket hende fru Blomsterberg rigtig ud og personligt synes jeg selv at jeg fik nogen rigtig fine ringe. 
ringen inde bagning, så flotte og lige de er og så vendt den rigtige vej.
Efter bagning skulle de have glasur og jeg kan bare ikke finde ud af at lave et cornet har virkelig prøvet mange gange, så ender altid med en pose og en lille tyl, men selv om den er lille er den stadig for stor synes jeg, nå men sådan blev det og så skulle det jo bare samles og nu når forarbejdet var i orden, så kunne det jo kun blive et Blomsterberg kransekagetop ALTSÅ snorlige og ingen dikkedar der. men hold da nu op selv det gik ikke skide godt, det endte med at ligne det skæve tårn i Pisa.
Nå men hvad smagen er god og man kan se at det hjemmelavet.

det skæve tårn i Pisa men kransekagekonfekt-
klart til at blive afleveret og modtager var tilfreds

Kransekagetoppe fra fru Blomsterberg
 (25 - 30 pers.)
Kransekagemasse:
1 kg. ren rå marcipan
300 g. flormelis
80 g. past. æggehvider
Marcipan og flormelis røres sammen med spartel på røremaskine, - eller  æltes i hænderne.
Tilføj æggehviderne lidt ad gangen, til massen er ensartet og jævn. Kom den færdige kransekage masse i en tillukket plastik pose og kom den i køleskabet minimum 2 timer eller gerne til næste dag. Den kolde kransekagemasse vejes af i 250 gram pr. stk. Hvert stykke rulles ud i 80 cm. lange, jævne stænger. Hver stang trykkes let ned på den halvdel der vender mod dig selv, således at der dannes "en liggende blød trekant" af stangen. Alle trekant stængerne løsnes kontant med en paletkniv. Trekanterne måles af i præsis 8, 10, 12, 14 cm. til al massen er opbrugt. Husk også en kugle til top!!

Hvert opmålt stykke lukkes sammen til oprejste ringe, der sættes på bageplade beklædt med bagepapir. Slut med at trykke alle ringene plane med et stykke bagepapir med en bageplade over - pres ganske let & tá bageplade og papir væk igen. Bages ved 200 grader til de er gyldne, - ca. 14 - 18 min…
Sammen opskrift i kransekage konfekt bare lidt mere æggehvide i massen

Sprøjte glasur:
80 -100g. flormelis, sigtet
ca. 30 g. past. æggehvider

Flormelis og æggehvider piskes hvide og luftige med håndmikser. Glasuren er færdig, når den ikke flyder sammen når piskningen stoppes. Den færdige glasur kommes op i et cornet, (et kræmmerhus af bagepapir). Vælg det fad kransekage toppen skal serveres på og placer den største ring herpå. Sprøjt de karakteristiske "glasur tunger" - først på den største bagte, afkølede ring. Sæt den næst største bagte ring ovenpå - gentag osv..osv.., fortsæt til den mindste ring og til slut kuglen som top….


Etiketter: ,

30 31 32