2 3 Miss Joan´s køkken: Vanillekranse 4 12 15 16 17 18 19 20 23 24

25 26 Vanillekranse 27 28

29
Super gode vanilliekranse opskriften er tyvstjålet fra gastromad

Ca. 50 stk.

250 g. mel
125 g. sukker
Ca. 75 g. fint hakkede mandel
1 vanilliestang ( køb ikke de billige der er vildt meget forskel på smagen)
175 g. smør (rigtig smør altså ikke kærgården)
1 æggeblomme

Bland mel, sukker og mandler sammen.
Skrab kornene ud af vanillestagen og bland det med lidt af sukkeret, så skilles kornene lettere fra hinanden, bland det med  mel. sukker og mandel blandingen, og hak smørret i blandingen.
kom så æggeblommen i og ælt dejen grundig og længe.
Det skulle meget gerne ende ud i at ligne lidt marcipan.
pak dejen ind i folie og stil den på køl til næste dag.

Dejen tages du 3-4 timer før den skal bruges.

Jeg ejer ikke noget så smart som en kødhakker (men søster Henny har lovet mig sin køkkenmaskine hvor der er det hele i. glæder mig meget til at få den)
Jeg havde læst at man kunne bruge en sprøjtepose men stjernetyl, jeg vil dog sige at det virkelig kræver MANGE kræfter, så det opgav jeg hurtig, så stod jeg der men en masse dej, ingen kødhakker og ingen armkræfter, så kunne jeg jo vælge at rulle en lang pølse og lave fine runde kranse, men ærlig talt en vanillekrans skal altså have det fine mønster som de altid har haft. Så jeg endte med at tage min stjernetyl, put en klat dej i og trykke den ud med min tommelfinger, det fungerede helt fint.
Bages ved 190 grader i Ca. 8 min. Hold godt øje med den, lige pludselig har de fået for meget.

(husk smid ikke den tomme vanilliestang ud, læg den ned i en krukke samme med sukker, når du en dag har tid, så op i blenderen og man får det bedste vanillesukker men masser af smag)



En lille klump dej i tyllen og tryk ud med tommelfingere 

Og så kommer det fine mønster så sig hører til en vanilliekrans 

En fin lille krans

De første 25 stk. klar til en tur i ovnen


Færdigbagte og lige til at spise

En lille fin pose til Ulla på 1. sal og Jannie jeg har også lavet en lille pose til dig



Etiketter: , ,

30 31 32