2 3 Miss Joan´s køkken: Flødeboller 4 12 15 16 17 18 19 20 23 24

25 26 Flødeboller 27 28

29

I dag fik jeg så lavet lidt flødeboller opskriften på bund og fyld er fra kvalimad 

Tuiles kage blev brugt til bunde og er meget lette at lave 
100 g. Flormelis
100 g. smeltet smør
2 æg
100 g. mel 
det hele røres samme i en skål.
brug 2 teskeer til at ligge deje på bagepapiret.
bages ved 180 grader i ca. 5-10 min indtil de er blevet gylden i kanten 


bunde inden de kommer i ovnen 

færdige bunde
Fyld til flødebollerne 


½ dl. vand
2 stk. citronsaft 
150 g. sukker 
75 g. glukose (jeg brugte glukosesirup)
lidt vanillesukker 


2 bærer pasteuriserede æggehvider
1 spsk. sukker


Kom vand, citronsaft, sukker, glukosesirup og vanillesukker  i en gryde.
Kog det indtil det har en temperatur på 117 grader.
Pisk æggehviderne stive med 1 spsk sukker.
Hæld langsomt siruppen i æggehviderne imens der piskes hele tiden. 
Pisk videre i ca. 10-15  minutter inddtil det er en fast tæt masse. (jeg brugte en håndmikser en røremaskine må jeg ønske mig ;-))

Derefter i en pose med massen og så ud på de fine bunde, lad dem stå et par timer eller ind i ovne 5-10 min så massen lige kan sætte sig.
så er de klar til at blive overtrukket med chokolade kvalimad




afkølet bunde men fyld som så lige skal stå et par timer inden chokoladen kommes på 
  
mine færdige flødeboller. håber sønnike gide hjælpe med at spise dem ;-))

Etiketter: ,

30 31 32